Výtahy na Moskevské
Nejezdí oba malé výtahy, bohužel je třeba čekat na dodávku náhradních dílů ze zahraničí. Dle sdělení firmy OTIS jde o výměnu řídících desek a pohonů kabinových dveří, které v obou případech byly příčinou častého vysazování těchto výtahů v posledních týdnech. S firmou OTIS jsme v denním styku, o dalším průběhu budeme informovat zde na vrumo.cz.
Vladimír Zasadil
Komentáře
Jen upozorňuji, že i ten nákladní není v moc dobré kondici. Ve 14. patře se obvykle zavírá tak na třetí pokus.
A bohuzel a ten nakladovjy vytach uz ne jezdi na Moskevska.
[2] Stoyanka Gecheva: Už jsou na místě opraváři z OTISu a výtah opravují.
[3] H. Nekolová: Nákladní výtah byl opraven v 19.30. Malé výtahy zůstávají odstaveny. Další informaci dostaneme 4.3.
malé výtahy stále nejezdí
Slíbená informace dnes zůstala bohužel nedostupná. tak zveřejňuji alespoň urgenci vedoucímu servisního střediska OTIS:
Dobrý den pane,
protože se mi nedaří Vás zastihnout na telefonu, znovu píšu. Jeden vysazující výtah na jeden výškový dům o 17 patrech a 120 bytech je opravdu málo.
Odstavit 2 malé výtahy najednou nebylo šťastné řešení.
Stále mám za to, že alespoň jeden z nich by se mohl uschopnit i bez nového pohonu a nové ŘD dveří.
Ale pokud opravdu ne a pokud máme jistotu, že výměnou pohonu a ŘD dveří výtah na Moskevské opravdu uschopníme, vezměme je v nouzi z jednoho výtahu na Uzbecké 1463.
Zatím jsem požádal o info dispečink OTIS, ale žádné mi nebyl schopen dát.
Odkud se, prosím, ty díly importují, kde a kdy byly objednány?
Není-li v možnostech OTIS zjistit, kdy bude objednávka vyřízena a v jaké fázi realizace je, pokusím se to zjistit sám.
OTIS je světová firma a přitom nemá od svých dodavatelů garantovány dodací lhůty? Ani pro havarijní případy?
Omlouvám se, že na Vás takto naléhám, ale v dané situaci nelze pouze čekat, je třeba také řešit.
Očekávám Vaši zprávu
Dobrý den,
v současné době se již několik dnů šíří v suterénu domu Moskevská 1464 od výtahových šachet odstavených malých výtahů nepříjemný odér. Dnes již byl výrazně cítit i v přízemí a vyšších patrech. Tento problém se již v minulosti objevil, a pokud si dobře pamatuji, byl řešen nějakým čerpadlem odčerpávajícím z výtahových šachet vodu zatékající do nich z prasklé kanalizace domu. Chci se zeptat, zda již výbor učinil v této věci nějaké kroky, které by vedli k nápravě?
[7] Miroslav Peržeľ: Dobrý večer,
výbor o tom zatím nic neví, ačkoli sám jsem v sobotu, když nejezdil nákladní výtah, strávil na schodištích mezi 0 – 17. patrem 2 hodiny. Dosud také nikdo nic nehlásil. Avšak asi 10 dní zpátky měla SF First problém se zápachem v kanceláři, a nechali jsme vyčistit kanalizaci. .Možná, že je něco v domě cítit ještě v této souvislosti
V minulosti, tj. v r 2011 se takový problém objevil. Byl také zjištěn výskyt vody ve výtahových šachtách a bylo to tehdy řešeno instalací čerpadla, které z nich vodu odčerpávalo. V roce 2012 jsme ale zjistili (ve spolupráci s p.Zimou), že ta voda v šachtách jsou vlastně splašky. Ty tam prosakovaly z vodorovného potrubí domovní kanalizace. Možná si vzpomenete (na chodbě v přízemí s tím byl velký nepořádek), že tehdy jsme nechali kanalizaci v domě vykopat a opravit. Tím byl problém vyřešen a dosud byl klid.
Budeme se o problém, o kterém píšete, podrobněji zajímat.
[7] Miroslav Peržeľ: Dnes ráno jsem se přesvědčil a nutno přiznat, že máte pravdu. Uložil jsem správní firmě, aby v té věci konala.
Zprávy z bojiště
[9] v.zasadil: A správní firma konala. Povolala fu Herčík a Kříž, která takové práce u nás obvykle dělá, a zde je průběžná zpráva:
Narazili na obří tukovou kouli, kterou museli u nás pod schody v šachtě rozbít železnou tyčí a tvrdili, že takové tam mohou být další. Po naplnění nákladního vozu museli odjet s tím,
že se musí v pondělí vrátit s velkým vozem a pročistit to pod celým domem.
Splašky se začaly ihned hromadit znovu a bylo vidět i kusy hadrů (tričko apod.), které uvízly v kanalizaci.
S malými výtahy se stále nedaří
Požadované náhradní díly (pohony a řídící desky KD již před časem přišly , OTIS je vyměnil a udělal i několik dalších zásahů, ale s malými výtahy se stále nedaří. Pravý výtah jsem po posledním vyproštění raději vypnul. Nyní čekáme na kontrolu elektroniky řízení výtahů, kterou provedou pracovníci firmy, která tyto systémy kdysi vyrobila. Ti mají i potřebné diagnostické vybavení. Povolal je na pomoc OTIS
Dobrý den,
rád bych se zeptal na aktuální opět naprosto tragickou situaci s malými výtahy. Má OTIS nějaké vysvětlení ke své několikaměsíční neschopnosti výtahy zprovoznit? Jsou tyto další a další opravy objednávány jako reklamace předchozích oprav nebo SVJ platí například za tu poslední opravu která vlastně nebyla vůbec k ničemu?
Děkuji
malé výtahy
[12] Ondřej Sejk: OTIS vysvětlení má – výtahy jsou staré a opotřebované, utrpěly při rekonstrukcích bytů i společných částí domu.. To je sice pravda, ale jednoznačná a dostatečně jasná příčina závad to není.
S velkou pravděpodobností se ale jeví, že jeden problém bude v mechanice ovládání a pohybu dveří a druhý možná v elektronickém řídícím systému výtahů.
Proto OTIS nyní navrhuje výměnu všech kladek šachetních a kabinových dveří, což včetně práce a DPH představuje pro jeden výtah náklad 68 022 Kč. Není to málo peněz, možná to nebude ani všechno, ale bylo by rozumné na to přistoupit. Budeme o tom zítra jednat ve výboru.
Naše výtahy již dávno nejsou v záruce a na opravy starých výtahů se záruka následné provozuschopnosti výtahu bohužel neposkytuje. A to nejen u OTISu, ale ani u jiných servisních organizací. Tzn. veškeré opravy platíme.
Podobně krizová situace s malými výtahy tu byla v roce 2011–12. Potom až do konce roku 2018 byla spolehlivost výtahů velmi dobrá. Vyřešili jsme to tehdy, vyřešíme to i nyní… chce to ale bohužel trpělivost a stojí to i peníze. Jinudy ale cesta nevede.
V letech 2022–24 plánujeme výměnu, resp. zásadní modernizaci výtahů, těch malých na Moskevské pak v prvním pořadí.
Výtahy
Dobrý den.
Dovolím si vyslovit vlastní, nesouhlasný názor s termínem plánované opravy, výměny, výtahů na Moskevské. Z vlastní praxe, i když ne s výtahovou, nýbrž automobilní technikou, si dovoluji tvrdit, že dílčí opravy výtahů takto značně opotřebených, nemůžou nikdy zajistit dlouhodobější spolehlivost. Z technického hlediska je nevhodné vyměňovat jednotlivě opotřebované součástky pohyblivých mechanizmů za nové. Nové součástky se totiž nikdy starým nemůžou přizpůsobit, a jejich činnost znamená zvýšené opotřebení nejenom těch starých, nevyměněných, ale i sebe sama. Toto má za následek nespolehlivost zařízení. V žádném případě tudíž nelze v našem případě očekávat bez neúměrně vysokých nákladů udržení provozu výtahů do plánované výměny v roce 2022 – 23. Je na čase se zamyslet nad radikálním řešením, výměnou, v mnohem kratším termínu. Je mi jasné, že je to velká finanční investice, ale opravdu si nemyslím, jako majitel bytu v 16 patře, že je vhodné dále vyčkávat.
V současnosti je stav následující: jeden malý výtah fungoval po opravě téměř jeden celý den, druhý je s omezením provozuschopný (pokud se mu chce, tak dveře zavře, ale to doopravdy jenom pokud se mu chce a navíc Vás nechá na to čekat, někdy i 5 min.). Zajímalo by mne kolik jsme za tyto opravy zaplatili. Nákladní výtah zatím, i když za výrazně nesouhlasných vzdechů, svou funkci plní. Nicméně, 1 a 1/2 výtahu není v ranní špičce zrovna luxusní služba pro obyvatele 17 patrového domu o 120 bytových jednotkách. Popsaný stav vzhledem k své dlouhodobosti začíná naplňovat podmínky stavu havarijního.[13] Vladimír Zasadil:
Malé výtahy
[14] Miroslav Peržeľ: Souhlasím s Vámi, že mít v 17 patrovém domě k dispozici 1,5 výtahu vůbec není komfortní, je to bohužel havarijní stav. Souhlasím i s tím, že nejlepší je mít nové výtahy, resp. provést generální opravu, ale ani to vůbec není hned a s tím spojené náklady v řádu milionů Kč můžeme financovat až v r.2022, v příznivém případě možná už v r.2021, protože nejprve musíme dokončit a profinancovat rekonstrukci společných částí obytných pater také na Vršovické.
Problém s malými výtahy je tedy nutno i možno řešit dílčí účelovou opravou, cílenou na skutečnou příčinu jejich současného stavu, kterou je však třeba zjistit, resp. potvrdit.
Podobnou situaci s malými výtahy jsme řešili již v letech 2012–13. Tehdy jsme vložili do částečné repase, spojené s facelifty kabin, následující prostředky:
malý levý (ML) : 366 584 Kč
malý pravý (MP) : 259 157 Kč
V dalších letech jsme pak měli následující počty vad a výši nákladů na opravy:
2014 2015 2016 2017 2018 2019
ML počet vad 13 0 2 6 3 7
náklady Kč 124107 0 11666 14755 14087 55690
MP počet vad 6 6 2 1 6 8
náklady Kč 38124 7229 19728 2245 48374 52852
Už z této statistiky je zřejmé, že mezi r. 2018–19 se s výtahy stalo něco nestandardního. Byla to nejspíše prašnost z rekonstrukce společných částí domu, ulpívající na elementech, ovlivňujících pohyblivost dveří a s nimi spojených mechanismů, a to i přes přijatá opatření a následné opakovaná čištění.
Nyní tedy vyměníme na MP tyto elementy v okruhu kabinových dveří a šachetních dveří v 0 a 1.patře za nové.
Trvalo bohužel nějaký čas, než jsme se na tom s OTISem dohodli a trvá další čas, než budou tyto elementy zajištěny. Jsou však dostupné a jsou již objednány.
Pak bude MP uvolněn do provozu a v případě potřeby provedeme další opatření.
Zatím bude operativně udržována provozuschopnost zbylých dvou výtahů.
Malé výtahy
[15] v.zasadil: Včera bylo provedeno, co jsem napsal 5.4. Byl to správný, ale zatím nepostačující zásah. Dnes ráno výtah opět stál (ve 13.patře. Ihned jsem dohodl s vedoucím servisního střediska OTIS další postup .
Ošetříme šachetní dveře ve 13. patře a pořídíme malou operativní zálohu ND pro možné další použití.
Shodou okolností stál dnes i malý levý, ale tato závada s pravým nesouvisela.
Byl opraven ještě dnes dopoledne, takže máme pro několik příštích dní v provozu opět dva ze tří. Malý pravý je vypnutý.
Nedaří se, budeme jednat
[16] v.zasadil: Ani na několik pokusů se malý pravý výtah nepodařilo uvést do přijatelného provozního stavu. OTIS navrhuje poměrně nákladnou opravu a to je s ohledem na to, že v r. 2022 má být provedena GO nebo výměna výtahů, problém.
Proto budeme 22.2. jednat s vedením pražského útvaru OTIS. Poznatky přineseme na domovní schůzi 23.5.
OTIS 22.5.2019
[17] v.zasadil: Na jednání přišel ředitel servisu Praha a střední Čechy Ing.Straškraba a vedoucí servisního střediska Praha p.Potužník.
Závěry:
V pátek 24.5 bude odbornou skupinou OTIS znovu analyzován technický stav výtahu a bude vydáno doporučení k dalšímu postupu.
Oprava nebude levná, ale OTIS přehodnotí dosavadní cenovou nabídku.
Důležité podrobnosti
[18] v.zasadil: Jednání výboru s vedením OTIS Praha 22.5.
mělo rozměr v řádu až milionů Kč, dosahující až k „výměně výtahů“.
OTIS trvá na tom, že naše výtahy jsou staré, opotřebované, že kolaps hrozí i dalším výtahům, je způsoben prachovou zátěží z rekonstrukce interiérů domů.
Spíše než opravy doporučuje předčasnou výměnu výtahů, nečekat do r. 2022.
Na druhou stranu uznává, že i kdybychom zadali výměnu výtahů (byť i bez výběrového řízení) někomu hned, výměna výtahů neproběhne dříve než za 2 roky (musí jí předcházet příprava).
OTIS zpracuje (do 15.6.):
- návrh dalšího postupu s MPV
- nabídku na výměnu, resp. modernizaci výtahů
Obě nabídky budou finančně náročné.
Výbor pak na schůzi 29.5. rozhodl, že malý pravý výtah na Moskevské je třeba uschopnit co nejdříve i za cenu finančně náročné opravy.
Možnosti:
- opravit, tj. do nějaké míry zrenovovat dvojče malých výtahů na Moskevské, příp. i na Uzbecké (dojde-li ke kolapsu i zde).
Odložit pak jejich výměnu o dalších 3–5 let.
- Prostředky na opravu (renovaci) získat zvýšením příspěvku do FO na 35 Kč/m2/měs už od 1.10.2019, případně odložením rekonstrukce obytných pater čp.1462 až o 1 rok, nebo dalším úvěrováním.
Příslušné návrhy k rozhodnutí na shromáždění vlastníků budou zpracovány výborem po obdržení nabídek OTISu.
Dobrý den,
budou se řešit i výtahy i na Uzbecké ?Minulý týden nefungoval levý malý, včera po návratu z víkendu nefungoval už ani nákladní a nyní přišla manželka do 15 patra, že nefunguje ani poslední ( pravý malý).
Vrána
Výtahy na Uzbecké
Výtahy na Uzbecké se také řeší, ale dnes ráno bohužel ještě nepojedou. Postupně zkolaboval druhý a včera večer i třetí výtah. Zatím poslední pokus uvést alespoň dva z nich zpět do provozu skončil dnes v 01.30 neúspěchem.
OTIS bude dnes opět pokračovat od 7.00.
[21] v.zasadil: Dobrý den,popsal jste stav, který dobře vím vyjma toho, že dnes v 7 to bude OTIS řešit. Řešil OTIS stejně intenzivně nefunkční levý výtah minulý týden a nákladní výtah minimálně včera během dne ? Ptám se, protože o opravě výtahů v havarijním stavu na Uzbecké jsem na stránkách nenašel žádné info. Děkuji Vrána
Stanovy SVJ
[21] v.zasadil: Pokoušela jsem si otevřít Stanovy našeho společenství, bohužel se mi je nepodařilo otevřít. Žádán Vas o předložení stanov v písemné podobě.
Vlčková
Na Uzbecké ...
[22] Vrána: Na Uzbecké jezdily dosud vcelku spolehlivě 2 výtahy. Na Moskevské byla situace horší. Výtahy tam vysadily dříve a zabýváme se tím s OTISem už dlouho (od února).
Proto na webu dosud píšeme o Moskevské, ale jde o řešení pro všechny výtahy na stejné technologii, tj. všech 6 výtahů na Mo i Uzb. V této chvíli je malý pravý na Uzbecké již v provozu, pracuje se na nákladním.
Včerejší noci byl na tomto webu otevřen také soubor Výtahy na Uzbecké, kde budeme umísťovat informace k těmto výtahům.
Stanovy SVJ
[23] Blanka Vlčková: Máte je ve Vaší poštovní schránce, paní Vlčková
[23] Blanka Vlčková: Najde te je na tomto linku http://www.vrumo.cz/soubory/dokumenty/20160929125853.pdf http://www.vrumo.cz/…kategorie/7/
Funguje ok
Zpět k výtahům
[26] Kubásek: na shromáždění 20.6. bohužel nepřišel dostatečný počet vlastníků, ochotných souhlasit s časově omezeným zvýšením příspěvku do fondu oprav o 5 Kč/m2/měs, který by umožnil rychleji a efektivněji řešit letošní neočekávané závady výtahů. Návrh těsně neprošel a proto neprošel ani návrh plánu oprav.
Přesto nezbývá, než výtahy opravit co nejdříve a tak to i bude. Stále věřím, že se s vlastníky (i s těmi, co nejezdí výtahem), na příštím shromáždění dohodneme. Požadujeme stále od OTISu komplexní, byť třeba nikoli levné řešení problému malého pravého výtahu, případně celého dvojčete na Moskevské – a teď už i na Uzbecké (viz „Moskevská 1464 výtah malý pravý“ – zde na vrumo.cz v sekci „Dokumenty“).
První návrh OTISu očekáváme v obzoru příštího týdne.
Nejede ani jeden
Dobry vecer,
Dnes pro uspech na Moskevske nejede ani jeden vytah. Pochopila, ze opravare uz volali. Ale vyslap do 16. patra byl vykon a nezavidim sousedum, co jeste musi vencit psy. Prosim o urychlene reseni dlouhodobe situace s vytahy na Moskevske! Jak sam vyse pisete, udelat se to musi za jakychkoli okolnosti.
Diky.
Už jedou zase dva
[28] A. Dobrovolskaja: Dobrý den paní Dobrovolskaja,
v době, kdy jste psala na vrumo.cz jsem už běžel na Moskevskou. Nákladní výtah jsem uvedl do provozu cca v 19.15. Na osobní jsem zavolal pohotovost, bylo to nad moje možnosti. Ta přijela asi ve 21 hodin a shledala přetržený řemen pohonu dveří. Technik OTIS se s novým řemenem dostavil znovu dnes ráno (viděl jsem ho, když jsem jel do práce), ukončení opravy mi hlásil v 9.28. Omlouvám se, rychleji to neumím. Vím, že to je nepříjemné, sám jsem včera běžel do strojovny v 18.patře.
Situaci s opravou malého pravého výtahu řešíme. Vím, trvá to dlouho, ale není to jednoduché. Nevylučuji ani, že vyměníme servisní firmu (ale ani to není jednoduché). Krom OTISu jednáme nyní i s osmi dalšími firmami.
Bohužel, problém s výtahy je opravdu již dlouhodobou záležitostí. Osobně jsem na něj upozorňovala už v roce 2011, pak i e-maily a nakonec v roce 2012 i na tomto webu http://vrumo.cz/…a-moskevska/
Plánované náklady na generální opravu výtahů v té době dosahovaly 1,8 mil Kč… (a to všech – Moskevská, Uzbecká, Vršovická).. Bohužel mi bylo neustále říkáno, že naše výtahy nepotřebují kompletní obnovu…
Jak je ale dnes vidět, tak ani jejich „repase“ (opravdu nějaká proběhla?) se opravdu nepodařila…
Je pěkné mít vymalované chodby, o to jsme také všichni usilovali, abychom měli lepší prostředí v domech, ale rozhodně je důležitější se dostat do bytu…tzn. aby fungovaly naše výtahy.
Dovoluji si proto opět požádat, aby byl upraven plán oprav našeho SVJ tak, že v první řadě dojde ke generálním opravám/výměně výtahů, protože současný stav výtahů považuji za životům nebezpečný. Jedná se podle mého názoru o krizový stav…
Předem děkuji
Hrubá
[30] Hrubá: …a ještě jeden odkaz na zkušenost s výtahy na Moskevské…
http://vrumo.cz/…a-moskevske/
Všechny výtahy jezdí
[30] Hrubá: Do konce roku 2018 byla spolehlivost výtahů a náklady na jejich údržbu nadprůměrně dobrá.
Počátkem r.2019 došlo k prudkému zhoršení spolehlivosti a tři výtahy v našich domech (95805, 95 808, 95 812) byly odstaveny z provozu.
Příčinou jsou abrazivní účinky prachu z broušení stěn při rekonstrukci chodeb, pronikajícího do všech detailů konstrukce výtahů.
Oprava odstavených výtahů se protahovala zejména opakovaným vyjednáváním, když OTIS nebyl ochoten zabývat se jednotlivě konkrétní příčinou závad a prosazoval neprodlené výměny všech deseti naších výtahů.
Výsledně bylo dosaženo kompromisu, tři stojící výtahy byly v dohodnutém rozsahu opraveny a jsou od 22.12.19 ve zkušebním provozu.
Cena opravy těchto tří výtahů je celkem 1,781 mil.Kč vč.DPH, je hrazena je měsíčními splátkami od 12/2019 do 6/2020. Záruka 2 roky. Dle sdělení OTIS je možnost jejich dalšího provozu 6–10 let.
Ostatní výtahy mají i nadále spolehlivost velmi dobrou a budou provozovány v normálním režimu běžné údržby.
Více informací najdete v zápisu ze schůze výboru č.2/2020
K výtahům
Tentokráte ne k jejich spolehlivosti. To oblepení nákladní výtahu na Moskevské by nešlo ze strany firmy zajišťující úklid už odstranit?
Chápu, že se asi někdo v době nějakého stěhování či stavebních prací snažil výtah chránit před poškozením, ale v současném potrhaném stavu je to už otřesné.
Velký výtah
Dobrý den,
bude ještě někdy jezdit velký výtah na Moskevské do 17. patra? Již minimálně měsíc nelze 17. patro navolit. Informace o tom nikde nejsou. Pracuje se aspoň na nápravě?
1464 Velký výtah
Dobrý den, pane Bryndo,
informace o tom je na internetu v zápisech ze schůzí výboru. Na výtahu došlo opakovaně k poruše v dojezdech do nultého a do 17. patra. Protože dojezdy do 17. patra se nepodařilo vyřešit, bylo 17. patro zablokováno a objednali jsme velkou opravu, spočívající ve výměně celé elektroniky ovládání výtahu. Realizace byla nabídnuta do 6 měsíců od objednávky, protože OTIS musí zajistit příslušný soubor komponentů. Požádali jsme o zkrácení doby realizace na jednu polovinu. To zatím nebylo potvrzeno.
Nákladní výtah na Moskevské je v pořadí čtvrtý výtah v našich domech a v pořadí druhý na Moskevské, který byl narušen v důsledku zatížení vysokou prašností při rekonstrukci chodeb a schodišť v domě.
Po zablokování dojezdu do 17. patra jezdí mezi nultým a 16. patrem bez problémů.
Prvé tři zmíněné výtahy, mezi které patří i malý pravý na Moskevské byly již opraveny a pracují spolehlivě.
[35] V. Zasadil:
Děkuji za informaci, v zápisech mě nenapadlo hledat. Doufám tedy, že se oprava brzy podaří. Na stěhování větších předmětů je to nekomfortní, ale můžeme být rádi alespoň za to 16. patro.
[36] F. Brynda: Dobrý večer pane Bryndo,
dnes máme i příznivou informaci o dalším postupu. Technici OTIS zítra na opravu nastoupí a do pátku by měl být výtah opraven v rozsahu výměny celé řídící elektroinstalace
Nákladní výtah je po opravě
[38] F. Brynda: Dnes byl nákladní výtah předán po opravě zpět do provozu
důvodné odložení domov. schůzek a schůze Shromáždění SVJ
Vzhledem k narůstající pandemii corana- 19, by se měly schůze a Shromáždění odsunout na pozdějí- to je na měsíce koncem roku 2020, až se vyhodnotí hygieniky, ministerstvem zdravotnictví a vládou, v podzimních měsících nastupující respirační období chřipkové epidemie, která se s corona –19 mísí, včetně očkování; jak víte, epidemiologové nabádají k omezenému shromažďování osob- Shromáždění je navíc ve škole a tyto budovy se mají dle hygieniků a Min. školství uzavírat pro cizí osoby- ne pro děti- do těchto budov nesmějí ani rodiče dětí. Sám jste pane předsedo sdělil, že máme všichni sedět doma, dokonce jste tímto sdělením „fušoval“ do zákonů Pána Boha, neb jste Vaše „sedět doma“, nazval pátým přikázáním v desateru Božích přikázání, kde je 5-té přikázání NEPOKRADEŠ-; naše schůzovní místnost je malá- nedodrží se rozestupy- podle hygieniků, stojící osoby tam nemají co dělat- nelze podporovat namačkání obrazně řečeno „jako syrečky“; dezinfekci, která je pro účely coronaviru, používána všude i ve zdraavotnictví, neuznáváte, stejně jako desinfekci prostředí – nelze si vzáít na triko ohrožení na životě- obzvlášť osob pokročilého seniorského věku, ke kterým sám patříte, včetně některých členů výboru- kdo by s pak o nás staral. Zdraví P.J.
Dík za pochopení P.J.